
Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie przychodów ze sprzedaży (i jednocześnie kwot podatku należnego od tej sprzedaży) w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od podatku należnego VAT kwotę wydatkowaną na zakup każdej kasy rejestrującej zgłoszonej na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (netto, bez podatku), (nie więcej jednak niż 2 500 zł).
Ulga przysługuje również tym podatnikom, którzy z podatku są zwolnieni – np. ze względu na wysokość obrotów lub rodzaj prowadzonej działalności. Po złożeniu pisemnego wniosku do właściwego urzędu skarbowego podatnicy otrzymają zwrot odpowiedniej kwoty na rachunek bankowy – w terminie do 25 dni od daty złożenia wniosku.
Podatnicy niekorzystający ze zwolnienia w podatku VAT
Dla tych podatników warunki są następujące:
a) złożenie do naczelnika właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania pisemnego zgłoszenia o liczbie kas i miejscu (adresie) ich użytkowania, które podatnik zamierza stosować;
b) rozpoczęcie ewidencjonowania w terminie przez co najmniej 1/5 zgłoszonych kas (jeżeli podatnik w wyniku utraty lub braku zwolnienia będzie musi zainstalować więcej kas fiskalnych, może instalować je „na raty” – nie mniej jednak niż 1/5 obowiązującej ilości co miesiąc);
c) stosowanie kas spełniających kryteria i warunki techniczne określone w odpowiednim rozporządzeniu;
d) posiadanie dowodu zapłaty należności za kasę, której dotyczy odliczenie;
e) dołączenie do deklaracji podatkowej w której rozpoczyna odliczanie ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej kserokopii faktury potwierdzającej nabycie kasy.
Podatnicy korzystający ze zwolnienia w podatku VAT
Dla podatników zwolnionych warunki są takie same, jak dla podatników czynnych, jednak do uzyskania zwrotu konieczne jest złożenie pisemnego wniosku, który będzie zawierał co najmniej:
a) imię i nazwisko lub nazwę firmy;
b) dane adresowe;
c) NIP;
d) dane określające imię i nazwisko lub nazwę podmiotu świadczącego usługi serwisowe, który dokonał fiskalizacji kasy rejestrującej;
e) dołączony oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z dowodem zapłaty całej należności za kasę rejestrującą;
Taksówkarze dodatkowo dołączają informację o numerze licencji taksówkarskiej, numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę oraz fotokopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji taksometru współpracującego z kasą o przeznaczeniu specjalnym.
Po instalacji i fiskalizacji kasy przez upoważniony serwis należy zgłosić fakt fiskalizacji kasy w terminie 7 dni od dnia jej fiskalizacji do naczelnika urzędu skarbowego. Podobne zgłoszenie powinno zostać wysłane przez Serwis. Po otrzymaniu obydwu zgłoszeń, urząd nadaje numer ewidencyjny kasy, który trzeba nanieść w sposób trwały na obudowę kasy fiskalnej.
Ważne:
Zanim rozpoczniecie użytkowanie kasy fiskalnej zadbajcie o odpowiednie przeszkolenie i poznanie zasad działania kasy. W tym celu przed jej fiskalizacją wykonajcie próbne (treningowe) operacje. Po zafiskalizowaniu kasy każda operacja jest rejestrowana w jej pamięci fiskalnej. Błędnie wprowadzone kwoty, stawki podatku VAT itp. powodują konieczność sporządzania pracochłonnej dokumentacji, która uchroni przed zapłaceniem nie pobranego podatku VAT – i lepiej takich błędów unikać. Koniecznie też zapoznaj się z przepisami, do których linki podaję poniżej.
Ważne przepisy:
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20.12.2007r. w sprawie kas rejestrujących